De første har allerede lagt om fra sommer- til vinterdekk, og det er travle dager hos HR Bildeler. Men, Terje Narvik Nilsen vet at dette kun er forsmaken.
Tekst og foto: Tore Myrberg
iRisør.no tok en tur innom for å høre hva vi som eier og kjører bil burde tenke på nå på høsten. Og ikke unaturlig er det dekk som nevnes først.
– Vi har holdt på i gode tre uker med dekkskifte allerede, da hovedsakelig de som kjører piggfritt. Men, 1. november smeller det. Og hadde snøen kommet nå så hadde det vært mange å betjene, forteller Narvik Nilsen.
Sydenfolk først
Han merker at det er en synlig rekkefølge på hvem som kommer når for å skifte til vinterdekk når det nærmer seg datoen da alle lovlig kan legge om.
– De første er de som skal på langtidsferie til syden, og som setter bilen på Gardermoen et par måneder. Deretter kommer de som må tidlig opp om morgenen. Vi skal jo ikke mer enn to uker tilbake så var det is på veien flere steder.
Og det er lurt å tenke seg om når gradestokken viser at det nærmer seg null.
– Sommerdekk er best ned til pluss fem grader. Under det, begynner vinterdekkene å komme til sin rett.
Viktig å etterstramme
Selv om det fortsatt er noen som legger om dekkene selv, merker man hos HR Bildeler at stadig flere velger å bruke et verksted til jobben. Enten ved å bestille dekkhotell, eller ved å ha med dekkene opp for å få lagt om. Det betyr ikke at man slipper helt unna selv.
– Det er viktig å etterstramme etter ti mil. Og kjenner du noe med bilen de første dagene etter at du har byttet dekk, så må du sjekke. Skifter du selv må du passe på å få på riktige hjulbolter og riktig kon. Det kan også ofte være rust i gjengene på gamle biler, så viktig å trekke godt til.
En annen ting som må sjekkes, er lufttrykket. Og ser man at dekket ikke er slitt jevnt ned, er det noe som er feil,
– Om dekket kun er slitt på midten har man for mye luft i dekket. Er det slitt ute i begge kantene er det for lite luft. Mens om det er slitt kun i ytterkant eller innerkant så er det noe feil som må sjekkes ut.
Tusenvis med dekk
Fordelen med å bruke et verksted, er at de jo går over ting når de skifter dekkene. Det, kombinert med enkelheten, gjør at HR Bildeler for tiden har 500 biler med dekkhotell.
– Det betyr jo at vi skifter 2000 dekk pr. sesong bare der. I tillegg er det alle de som kommer med dekkene i bilen eller som skal ha nye.
Salg av dekk er en viktig del av driften, og ut fra egne observasjoner ser Terje Narvik Nilsen at stadig flere velger piggfritt også i Risør.
– Dette er tall som øker fra år til år. Jeg vil også gjerne ha med at når det gjelder de som kjører siste resten av det som er igjen på sommerdekkene, så burde de tenke seg om. Det er bedre å bytte dekkene tidlig på høsten så du har gode sommerdekk når veiforholdene krever det mest. Og det kan være lurt å kjøpe sommerdekk om høsten. Da har vi som regel litt ekstra rabatt for å slippe å sitte med for mange sommerdekk på lager over vinteren.
Vindusviskerne
Det er imidlertid ikke bare dekk det er viktig å tenke på når man ser for seg høst og vinter på norske veier. Vindusviskerne er noe flere burde ha et mer bevisst forhold til.
– Vindusviskere er veldig viktig, men ikke bare selv viskerne. Gode viskere tar jevnt hele veien, men det er ikke sikkert det er viskeren det er noe feil med om det ikke er tilfelle. Viskerarmen må smøres opp for å gi viskerne riktig trykk og vinkel inn på ruta.
Narvik Nilsen håper folk også er klar over at bilvask om vinteren er viktigere enn noen gang.
– Saltblandingen som brukes trenger inn mer enn noen gang. Så sørg for underspyling av bilen. Og vasker du manuelt, så husk å spyle hjulbuene. Jeg synes også det er fornuftig å understellbehandle bilen i tide.
Lys og batteri
Neste punkt på lista er lysene. Disse er viktige både for å se og for å bli sett.
– Derfor er det viktig at lysene er riktig justert. Små detaljer kan gjør at lysene forandrer seg litt slik at de ikke lyser riktig. Og når du bytter lyspære, så gjør det på begge sider samtidig. Da får du jevnt lys, og sørger for at pærene holder seg lengst mulig.
Smøring av lister og låser lønner seg også å få gjort før kuldegradene begynner å leke med fuktigheten. Og man bør tenke over hvor godt batteriet på bilen er.
– Om det er slik at det holder om sommeren, kan det endre seg når kulda kommer. Ved første kuldeperiode er det mange med startproblemer, og det selv om de tenker at de ikke bruker bilen mye. Det er slik at det er bedre for batteriet å pende fram og tilbake til Arendal enn å ha sporadiske småturer fra Krana til byen, avslutter Terje Narvik Nilsen hos HR Bildeler.